“Natuurlijk is het handig om in de buurt te zitten van je klanten’, zegt Wijdeveld. Gesprekken worden beter als je elkaar in de ogen kan kijken. Maar we hebben ook gewoon een klik met bedrijven die op praktische no-nonsense manier dingen maken, de doeners. Dat soort bedrijven vind je veel hier in de buurt, in en rond de Gelderse Vallei.”
Directe cultuur
“Ik ben van huis uit techneut en zie een soort schoonheid in ‘machines’ die goed werken. Je doet mij echt een groot plezier met een rondleiding over de werkvloer. Maar ook in de directiekamers van dit soort bedrijven voel ik me thuis. Daar heerst vaak een directe cultuur, bestuurders doen niet mee met modegrillen en zijn recht voor zijn raap. Dat past bij hoe wij willen werken: zo transparant, eerlijk en duidelijk mogelijk.
We werken vaak in middelgrote bedrijven, waar mensen nog echt belangrijk zijn. Die schaal is voor ons interessant. We leren zo een bedrijf van onder tot boven kennen, in een informele huiskamer-achtige sfeer. We zitten aan tafel met de bestuurders die beslissingen maken, begrijpen hierdoor wat er werkelijk speelt, en van daaruit begeleiden we het middle management en mensen op de vloer.”
Groeipijn
“We zien bij deze bedrijven regelmatig dat groeien tot een bepaalde grootte goed gaat. Bijvoorbeeld met een charismatische leider aan het roer, of bij een hecht familiebedrijf. Ze komen bij ons op het moment dat het doorgroeien pijn gaat doen of dat de groei niet meer vanzelf komt. Een oprichter gaat met pensioen of de nieuwe generatie neemt het stokje over. Hoe verder?
Daarnaast is er binnen deze bedrijven nog niet altijd aandacht geweest voor opleiding. Om verder te groeien, merken ze dat ze hun medewerkers moet gaan ontwikkelen. Helemaal in deze arbeidsmarkt waarin medewerkers kunnen kiezen. Zo hou je medewerkers binnen en zorg je dat ze het beste uit zichzelf halen én blijf je aantrekkelijk als werkgever.”
De machine op gang houden
Bij zulke groeipijnen gaat Quiris kijken hoe we de hele machine van de organisatie vlot kunnen laten lopen. Het radertje ‘mensen’ is daarin cruciaal en heel kwetsbaar. Vaak zijn wij de eerste die met de medewerkers aan de slag gaan. Ons brede aanbod helpt ons dan te bieden wat nodig is en ook niet meer. Zijn er assessments nodig, of juist training en coaching? Meedenken over de organisatiestructuur, het leiderschap of juist ondersteuning op HR-gebied?
Middle management
Voor onze klanten zijn praktisch opgeleide medewerkers lastig te vinden. Daar moet je dus zuinig op zijn en het is belangrijk om goed leiding aan ze te geven. De leidinggevende die daarvoor opgesteld staat is heel vaak een middle manager die vanaf de werkvloer is doorgegroeid, zonder opleidingsplan of -budget. Dat is een gemiste kans voor hen, maar ook voor alle meddewerkers waar zij leiding aan geven. Omdat we dit vraagstuk regelmatig tegenkomen, kunnen we hierin, als een van de weinige bureaus, goed adviseren en een passende training aanbieden.
World Food Center
In 2022 zijn we verhuisd naar ons nieuwe pand in het World Food Center in Ede. In ons nieuwe kantoor zijn we omringd door bedrijven in de food-sector, waar we met veel plezier voor werken. Praktische bedrijven die creëren voor de toekomst, dat maakt onze eigen regio de komende jaren alleen maar interessanter. Geweldig om daar vanuit Quiris aan bij te mogen dragen!