Organisaties moeten slagvaardig zijn en zich constant aanpassen. Zulke vaak ingrijpende veranderingen vragen om een projectmatige aanpak waarin mensen en afdelingen beheerst toewerken naar een gezamenlijk resultaat. In de Leergang Praktisch Projectmanagement bij Quiris leren deelnemers hoe je zo’n project opzet met een helder doel en duidelijke resultaten, met afgebakende fases en een haalbare planning. Dat begint bij bewustwording, want wat is eigenlijk een project? En wat is de eigen rol hierin?
Op die vragen hebben de deelnemers, voor wie het leiden van projecten geen dagelijkse kost is, vaak geen antwoord, zegt Cecile Wijdeveld, Managing Partner van Quiris, trainer in de leergang en daarnaast zelf ervaren projectmanager.
Eerst denken dan doen
“In hun werk zijn de deelnemers eerder bezig met het kernproces in hun functie en organisatie. Hoe kan het slimmer en handiger? Dat is een continue bezigheid. Kenmerk van een project is juist dat er eenmalig iets nieuws gecreëerd moet worden. Dat geldt voor grote projecten maar ook voor kleinere opgaven. Je doet iets voor het eerst, met een team. Dan is het belangrijk eerst te denken en dan pas te doen.
Bij onze klanten kan een project bestaan uit het opzetten van een nieuw HR-systeem, maar ook de uitrol van een IT-applicatie, het aanpassen van een productielijn of het organiseren van een event. Je weet vooraf niet hoe het ontwikkelproces zal gaan. In de leergang leren deelnemers zulke klussen met onzekerheden opdelen in beheersbare delen.”
Doelen en resultaten
“In het eerste deel van de vierdaagse training gaan we aan de slag met de methodes van projectmatig werken. Hoe definieer je nou het doel van een project? En hoe verschilt dat van het beoogde resultaat? In welke fasen kun je een project opdelen? Wie is de opdrachtgever?
Deelnemers nemen een eigen project als casus mee. Er vallen dan gelijk al behoorlijk wat kwartjes. Vaak is namelijk nog niet duidelijk wat nou precies het gewenste resultaat is. En wie dat eigenlijk bepaalt. De antwoorden op die vragen leiden na zo’n eerste dag al tot nieuwe inzichten, die de deelnemers meteen kunnen inzetten in hun eigen organisatie.”
Beheersbaarheid
“Vervolgens leren de deelnemers aan welke knoppen je kunt draaien om een project beheersbaar te maken. Dus, hoe deel je de tijd in, hoe bepaal je budgetten? Wie heeft welke informatie nodig op welk moment? Hoe meet je nou wat de kwaliteit is van het resultaat? Ook hierbij is het startpunt de opgave waar ze op dat moment zelf voor staan.”
Rol van projectleider
“Projecten doe je per definitie niet alleen. Daarom vinden we het bij Quiris belangrijk dat deelnemers hun eigen rol in projecten gaan onderzoeken. In het tweede deel van de leergang werken daarom aan bewustzijn rond de eigen project leiderschapsstijl. Aan de hand van onder andere de DISC-methodiek krijgen deelnemers inzicht in hun eigen voorkeuren in de communicatie en leren ze hoe ze effectief kunnen samenwerken met collega’s en andere stakeholders van het project.
Vanuit mijn ervaring, weet ik dat je juist bij complexe en onvoorspelbare projecten moet weten hoe je je persoonlijke kracht kunt inzetten om ook echt resultaten te gaan halen.”
Krachtige teams
“Op de laatste dag van de training zoomen we in het de rol van de projectleider, als leider van het team. Hoe kun je een krachtig teams bouwen? En daar op een inspirerende manier leiding aan geven?
De training Praktisch Projectmanagement is een mooie basis training voor medewerkers die bepaalde opgaven projectmatig willen aanpakken. Die meer planmatig en resultaatgericht willen werken en ontdekken op welke manier ze hun verantwoordelijkheid als leider kunnen nemen. Dit maakt de training gelijk toepasbaar op de eigen praktijk.”