“In je kracht staan.” Modeterm of …

Overal kom je nu de term ‘in je kracht staan’ of ‘medewerkers in hun kracht’ tegen. Pas geleden kwam ik op LinkedIn een artikel tegen over iemand die ‘jeuk’ krijgt van deze zin. En dat snap ik eigenlijk wel. Je komt deze term te pas en te onpas tegen, zonder dat er echt invulling aan wordt gegeven. Dan wordt het vanzelf een loze term, die irritatie oproept, ook bij mij.

Waarom dan toch aandacht hiervoor in dit artikel? Als manager en als coach ben ik te vaak mensen tegen gekomen met een burn-out of bore-out. De oorzaken van een burn-out en een bore-out zijn anders, maar de gevolgen zijn gelijk: iemand die nergens energie meer voor heeft, slecht slaapt en vaak ook kampt met fysieke klachten. Het herstel kan maanden en in enkele gevallen jaren duren. Dat wil je toch voorkomen. En hoe doe je dat dan? Daarvoor kijken we eerst naar hoe een burn- of bore-out ontstaat.

Bij een burn-out, werkt iemand te lang onder stress. Nu kennen we allemaal wel eens perioden waarin we (veel) stress ervaren, maar dat is niet erg. Na zo’n periode herstelt je lijf vanzelf. Je wordt ziek van langdurig een beetje stress, te lang iets doen dat net boven je kunnen ligt of waar je niet echt goed in bent. Je lichaam blijft dan in een continue staat van alertheid (stress), het rust niet meer uit, ook niet als je slaapt of vrij hebt. Het lijkt een beetje op een batterij die steeds een beetje wordt bijgeladen, maar nooit genoeg en daardoor uiteindelijk helemaal leeg is. Bij een bore-out vervelen mensen zich in hun werk, doen ze dingen die niet passen bij hun interesse of worden ze niet genoeg uitgedaagd. Het vreemde is dat het lichaam ook hierdoor in een continue staat van lichte stress komt. Net als bij een burn-out loopt je batterij langzaam en ongemerkt helemaal leeg.
En wat heeft dit nou allemaal te maken met ‘in je kracht’ staan?

Wat wij bij Quiris bedoelen met in je kracht staan, is energie halen uit je werk! Betekent dit dan helemaal geen dingen meer doen die je niet leuk vindt of je stress geven? Dat zou mooi zijn, maar realistisch is dat natuurlijk niet. Corvee of stress hebben we allemaal wel eens. Maar door je bewust te zijn van die dingen waar je wel of geen energie van krijgt, kun je keuzes maken en in je werk je batterij opladen. Hoe je dat doet? Vul voor jezelf dit model eens in.

  • Denk even na over wat je zoal doet in je werk.
  • Bedenk dan: van welke dingen krijg ik energie? en waar ben ik goed in?
  • Vraag mensen uit je omgeving waar zij vinden dat je goed in bent? En kijk bij die dingen of je daar energie van krijgt of juist niet?
  • Wat zijn de dingen die je het liefst zo lang mogelijk voor je uitschuift, of waar je echt van baalt dat je ze moet doen?

Zet al deze dingen in dit model.

Ik heb het model ingevuld, en dan?

Voor een gezonde balans (in je kracht staan) zit je minimaal 70% van je tijd boven de 0-lijn qua energie gevende dingen. Is dat zo, of heb je nog wat te doen? Hieronder staan een aantal tips die je kunnen helpen om meer boven de lijn te komen en dus meer energie uit je werk te halen: in je kracht te staan.

  1. Met ieder kwadrant kun je wat anders doen, kijk maar:
  2. Wat ook een goede methode is: kijk eens met je team of collega’s naar jullie takenpakket en wat iedereen daarbinnen doet. Laat iedereen dit modelletje invullen. Vaak zie je dat jouw zwaktes of aangeleerd gedrag voor een ander juist een talent of sterkte zijn. Misschien kun je de taken anders met elkaar verdelen?
  3. Kijk of je jouw rol anders kan invullen. Welke dingen kun je anders doen, of kan iemand dingen van je overnemen? Lukt dat niet kijk dan of die dingen waar je goed in bent maar je geen energie geven tussen dingen kunt doen waarin je jouw sterktes benut (sterkte sandwich).

Als je die dingen die vallen onder jouw zwaktes echt niet kunt overdragen, kijk dan of je met een training tot een acceptabel niveau kunt komen. Stop met deze dingen maximaal goed te willen doen, ga voor een voldoende zodat je er zo min mogelijk tijd en dus energie aan besteed. Deze optie heeft natuurlijk wel de minste voorkeur, maar soms zijn er geen alternatieven.