Van betrokken naar klantgericht

Waarom?
Kunnen jullie ons helpen om onze interne klantgerichtheid nog eens extra op de kaart te zetten?
Met deze vraag gingen we aan de slag, in een organisatie waarin we al gedurende meerdere jaren veel vaardigheidstrainingen hebben gedaan. We hebben samen gezocht naar een invulling waarin we gebruik konden maken van wat al geleerd is in de afgelopen jaren en waarbij we de verbinding met elkaar nog een extra dimensie konden geven.

Wat?
Met alle leidinggevenden gingen we aan de slag met de persoonlijke why’s. Waarom doe ik wat ik doe? Deze organisatie heeft als usp zeer betrokken werknemers, met een daaraan vast gelieerd hoog medewerkerstevredenheidscijfer.

Eerder hebben we in een groot deel van de organisatie met de inzet van disc of mdi profielen feedback gegeven over ieders gedrag. Met de inzet van een quickscan, gevolgd door trainingen per afdeling kreeg je feedback, gaf je feedback en gaven wij hen en zij elkaar handvatten voor effectievere communicatie op dagdagelijks niveau. En dat hielp: mensen gingen elkaar beter ‘’verstaan’’, beter begrijpen en beter samenwerken. Mooi resultaat, goed effect.

Combineer je de kracht van dagdagelijkse betere samenwerking met een verbinding tussen mensen op het gebied van de ’why of waarom’ dan voeg je absoluut een dimensie toe. Het was Simon Sinek die vanuit de Golden Circle helder maakte dat mensen waarderen wat je doet en hoe je het doet. In het ‘waarom’ zit de bezieling, de inspiratie, de 12e speler van het elftal. En wie wil dat niet, dat het team meer is dan de som der delen?

Aan de slag dus. In een ochtend lukt het een ieder om zijn persoonlijke ‘waarom’ te formuleren. En er zaten prachtige exemplaren bij! Zoals een van de deelnemers zei: “Als je je echte ‘waarom’ raakt is het bijna emotioneel”.

In de middag hebben we de ‘waaroms’ met elkaar gedeeld, aan de hand van een aantal vragen waarin we tegelijkertijd een relatie hebben gelegd naar de interne klantgerichtheid. Weten wat je klant drijft is essentieel voor het echt ‘raken’ van de ander, in- of externe klant. We hebben ‘waaroms’ uitgewisseld, stilgestaan bij hoe die terugkomen in gedrag en tops en tips aan elkaar gegeven.

Voor wie?
Voor een producent in natuurlijke geneesmiddelen met 150 medewerkers.

En toen?
In het slotrondje constateerden de deelnemers: “Nu weet ik waar mijn energie echt vandaan komt, ik begrijp weer beter wat ik doe, ik begrijp waarom x het zo aanpakt. Prachtig om met elkaar te delen, verbondenheid met elkaar, met mijn (interne)klanten. Het geeft beeld van wat de ander nodig heeft, daar kan ik me op richten! Fantastisch om dit samen te doen, het geeft richting aan het wat en hoe, voor mezelf voor mijn afdeling.”