Een kijkje in de keuken bij… Vion Boxtel

Mijn collega Janne en ik zijn op bezoek geweest bij VION in Boxtel. We waren heel benieuwd hoe het eraan toe gaat in dit vleesverwerkende bedrijf. En hoe gaan wij het zelf vinden? En natuurlijk heel enthousiast, een klantbezoek is altijd leuk; in de keuken kijken, ervaren hoe het er is. Dat helpt ons nog beter te kunnen aansluiten bij de mensen die we trainen of coachen.

Bij aankomst valt meteen op hoe open en vriendelijk iedereen is. Het moment dat we aankomen valt precies samen met de wisseling van de shift. Een drukte van jewelste dus. En in deze drukte komen we veel verschillende mensen tegen, die allemaal vriendelijk goedendag zeggen. Onze begeleider op dat moment is René Rougoor, de verantwoordelijke voor deze site. Velen kennen hem en hij kent iedereen die we tegenkomen. Dit geeft ons al een eerste beeld over VION: een open sfeer en trots op het bedrijf.

René neemt de tijd om ons alles te vertellen en mee te nemen door alle veranderingen die er de afgelopen jaren zijn geweest. “Die veranderingen hebben resultaat gehad. De productiviteit is van 82% naar 95% verhoogd we verwerken nu 20.000 varkens per dag! Met name dierwelzijn staat hoog in het vaandel. En dat in combinatie met een hogere kwaliteit en daarmee lagere kosten.” De sleutel van dit succes? Alles draait bij VION om de mensen. In het VION Operating System (VOS), dat bij René groot aan de wand hangt, staan de mensen in het centrum. En dat dit ook echt zo is, blijkt uit hoe VION continue bezig is met verbeteringen. Overal in het bedrijf hangen borden met daarop de 5 S-en uit Lean management. Iedere 2 tot 3 uur staan mensen van de shift bij hun bord. Er wordt gekeken naar dat wat niet goed is gegaan en hoe ze dit de komende shift zelf verbeteren. Kunnen ze het niet oplossen dan gaat het probleem naar een niveau hoger en er zijn maar 2 niveaus voordat het bij de directie komt om opgelost te worden. Deze aanpak vraagt om openheid en je uit durven spreken.  Die echte openheid merken we zelf ook op wanneer we door het bedrijf lopen. Iedereen kijkt je aan, groet je vriendelijk. Als we in gesprek raken met mensen zijn ze allemaal enthousiast over hun werk en geven direct en open antwoord op onze vragen. En ze stralen trots uit. Trots op hoe het gaat bij hen. Iedereen vertelt vol enthousiasme over wat ze bereikt hebben en hoe ze dat gedaan hebben, de steun die er is vanuit de directie.  Wat ons ook opvalt is de rust die er in het hele bedrijf hangt. Zelfs in de ruimtes waar meer dan 100 mensen staan te werken, heerst rust. Iedereen werkt gefocust en er is tijd om af en toe even met elkaar te praten. Je voelt gewoon dat er een fijne werksfeer hangt. Dat de mensen centraal staan en initiatief wordt gestimuleerd blijkt ook uit de treffende voorbeelden. Iemand van de vloer die voorstelt om zelf iedere dag met mensen voor werktijd met elkaar te bewegen. Zo blijft iedereen fitter, iets wat voor een bedrijf zoals VION een aandachtspunt is. De reactie van René: “ga het maar doen”. Nu staan er iedere shift zo’n 60 mensen in eigen tijd met elkaar oefeningen te doen. Ze vinden het leuk en ze voelen zich fitter. Het aantal deelnemers groeit daardoor nog steeds. Een ander voorbeeld is de inzet van een aantal “oude rotten in het vak”. Het zijn experts in hun werk, maar grote aantallen draaien, dat is fysiek niet meer haalbaar. Deze groep is nu gespecialiseerd in het snijden van Parmahammen, een heel secuur werkje. Door ze uit te dagen om zelf met verbeteringen te komen en ze in te voeren is het ze gelukt om niet alleen boven de doelstellingen uit te komen maar ook nog eens veel plezier te hebben in het werk. De kern van dit alles? Bij VION draait het om echt vertrouwen hebben in je mensen, ze serieus nemen, uitdagen en initiatieven stimuleren en steunen!

En dan natuurlijk voor ons een belangrijke vraag: René, waarom werk je met Quiris? Het antwoord is kort en duidelijk. “Ik zie blijvende veranderingen bij mensen, sommigen herken ik niet meer, zo veel zijn ze veranderd na de training! Omdat er veel mensen zijn getraind door Quiris, kunnen ze elkaar ook iedere dag helpen. Iedereen herkent termen als “ik ben rood”. Bij Quiris snappen ze ons echt, ze weten precies hoe het hier werkt. Dat pragmatische dat werkt voor ons. Daarom werken we met Quiris om onze mensen te trainen.”

Lees ook meer over Vion in het NRC artikel: “Iedereen is welkom in onze slachterij”

Petra Derkx